Míg egyesek azon aggódnak, hogy a digitális kütyük felfutásával a nyomtatott könyvek úgy kihalnak, mint egykor a dinoszauruszok, sok szülő és nevelő kétli, hogy a gyerekeket egyáltalán érdekli még az olvasás mint olyan. Bár ezeknek az eszközöknek a segítségével olvasni is lehet, a kutatások tanúsága szerint kevesebb gyerek olvas szórakozásból, a többségük számára ez már csak kötelező iskolai feladat. Robyn Welling írása.
Hogyan változtassunk a kialakult helyzeten? Számos pedagógus úgy gondolja, hogy ebben a sokféle digitális lehetőséggel rendelkező korban maradt még egy régimódi olvasási gyakorlat, amelyik továbbra is döntő fontosságú a gyerek fejlődése szempontjából, éspedig az, hogy a szülő/nevelő olvasson fel hangosan a gyerekének. Ezzel már kiskorában megkedveltetheti a gyerekkel az olvasást, és később is fenntarthatja a könyvek szeretetét, pláne, ha ügyel rá, hogy érdekes és nívós kötetek vegyék körül.
„A felolvasás előnyei nem csupán abban állnak, hogy a gyerekekből majdan sikeres olvasó lesz” – írja Christine Kyriakakos Martin korai nevelési szakértő és a Képes vagy rá! Hatékony szülői módszerek a korai években című könyv szerzője.
„Amikor a szülők mesét olvasnak a gyerekeknek, nemcsak a könyvek iránti érdeklődésüket erősítik, nemcsak felkeltik a kíváncsiságukat és a képzeletüket, hanem a nyelvi és írásbeli készségeiket is fejlesztik, amitől megnő a gyerekek önbizalma”.
A Pediatrics című folyóiratban megjelent tanulmány megállapította, hogy
azok a szülők, akik hangosan felolvasnak a gyerekeiknek, elősegítik a szociális-érzelmi fejlődésüket, ami miatt kisebb lesz a valószínűsége az agresszív viselkedés kialakulásának.
Egy másik, korábbi tanulmányban a kutatók megállapították, hogy a hangos olvasás növeli az agy aktivitását.

Martin szerint többféleképpen is növelhetjük azt az időt, amit a gyerek olvasással tölt:
1. Naponta olvassunk fel a gyereknek egy könyvet!
A mindennapi kiadós olvasási mennyiség legyen egy egész könyv. „Naponta legalább egy könyv elképesztő eredményeket hoz a gyerek életébe, és csodálatos emlékeket raktároz el benne” – írja Martin. „Ha a gyerek a nap folyamán nem hajlandó mesét hallgatni, időzítsük elalvás előttre a felolvasát, amikor nem választhat más tevékenységet”.
2. Vessünk be kiegészítő tevékenységeket!
„A gyereknek kiegészítő tevékenységek közbeiktatásával is kedvet csinálhatunk az olvasáshoz” – állítja Martin. „Tegyük szórakoztatóvá a felolvasást! Bábukkal vagy plüssállatkákkal játsszuk el a sztorit! Másik módszer az ismétlődő részekkel tarkított mesék esetében a gyerekkel együtt ismételgetni ezeket a részeket. Derítsük ki, hogy milyen témák érdeklik a gyereket, és arról szóló könyveket vegyünk ki a könyvtárból”.
3. Figyeljük, mennyire emlékszik a részletekre!
Ha az olvasást kiterjesztjük és mindenféle egyéb kiegészítő tevékenységgel kibővítjük, a gyerek emlékezetében jobban megragadnak a részletek, és a gondolkodását is serkentjük. Figyeljünk arra, hogy mit mond. Tegyünk fel neki kérdéseket, miután elolvastuk a könyvet, és hallgassuk meg, hogy ő miként magyarázza a történetet.
4. Vezessünk be új szavakat!
Minden nap válasszunk ki pár szót a meséből, tanítsuk meg a gyereket a szavak jelentésére, és mutassuk meg, hogyan alkalmazzuk őket mondatban. „Mondjuk ki hangosan, és ismételtessük el vele ezeket a kifejezéseket” – tanácsolja Martin. „Az ismétlés egyenlő a tanulással, és ha szórakoztatóvá tesszük, azzal még többet tanul a gyerek. Rajzolja le a szó jelentését, vagy ha lehetséges, játssza is el”.
5. Találja ki a folytatást!
Mi fog történni ezután? „Ha gyereket bevonjuk ebbe a gondolkodási folyamatba, az kitágítja az elméjét, és ébren tartja benne az érdeklődést”. Martin tanácsa: „Ragadjuk meg az alkalmat, és kérdezzük meg, szerinte mi fog történni, mielőtt lapoznánk és folytatnánk az olvasást”.
(NR fordítása)
Címoldali kép: https://parents-together.org/