Az elmúlt szűk két évben kénytelenek voltunk hozzászokni ahhoz, hogy a tanulás részben a digitális térbe tolódik át – ami az iskolába járás merőben új módja. Bizony, igencsak magunkra kellett hagyatkoznunk, ha meg akartunk felelni az elvárásoknak. Eláruljuk, hogyan tudsz segíteni a gyerekednek, hogy helytálljon ebben a helyzetben. Andrea Browning cikke nyomán.

A távoktatás meghirdetésekor még lehettek illúzióink. Hátha a kényszer hatására nekilódul az oktatás korszerűsítése, és tanárok a diákokkal együtt hipp-hopp a digitális tér teljes jogú polgáraivá válnak. Az unalmas frontális oktatás helyett meghonosodik az önálló gondolkodást fejlesztő és a csapatmunkának is kedvező, a tananyagot értelmes egységekbe rendező projektmódszer.
A technikai eszközök bővebb használata vagy a függetlenebb tanulási környezet akár üdítőleg is hathatott volna az oktatásra.
Aztán alábbhagytak a várakozásaink, és csak próbáltuk átvészelni valahogy ezt az időszakot, amely szülőre, gyerekre és tanárra is óriási terheket pakolt, és amelyben mindenki magára hagyatottnak érezhette magát. Mára alaposan belefáradtunk mindannyian.
Bizony, ilyen közegben óvodástól középiskolásig a gyerekekben alábbhagy a motiváltság. De ez az 5+1 praktikus tanács segíthet feléleszteni!
Lássuk, hogyan támogassuk a gyerekeinket abban, hogy egészségesek, elkötelezettek maradjanak, és jobban boldoguljanak a virtuális tanulás útvesztőiben?
1. Kezdjük a testi alapokkal
Minden gyerek (de főleg a 8 év alattiak) számára rendkívül fontos a fizikai aktivitás. Feltétlenül illesszünk be minden napjukba elegendő játékidőt és testmozgást. Készítsünk a gyerekkel együtt tervet, hogyan vezesse le az energiáit ‒ tanulás előtt, alatt és után. Tervezzünk szüneteket a napjába, a tanulás végeztével pedig rázza le magáról a nap fáradalmait.
Ahhoz, hogy a gyerek testileg-lelkileg készen álljon a tanulásra, ügyelj a testi szükségleteire.
Figyelmeztesd az olyan offline tevékenységekre, amilyen a vécére menés. Legyen rá gondod, hogy mindenképpen reggelizzen tanulás előtt. Ha szokott tízóraizni, azt is vegyétek számításba. És általában is állítsatok össze egy listát a tanulás mellett elengedhetetlen teendőkről.

2. Ne engedj abból, hogy az „iskola” most is iskola
Rendezzétek be az iskolát a lakás legnyugalmasabb zugában (ha létezik olyan), ahová legkevésbé szűrődnek be a zajok. Ha a gyerek ragaszkodik a melegítőhöz, nem érdemes vitatkozni vele, de ha pizsamában akarja végigülni az órákat, az már kicsit necces.
Fontos, hogy otthon ugyanolyan fegyelemmel és érdeklődéssel vegyen részt az órákon, mint amikor az iskolapadban ül.
A társadalmi kapcsolatait is tartsd ébren. Beszélj neki a tanárairól, a társairól. Na meg kérdezgesd az eddig tanultakról, a dolgozatairól, a nehézségeiről is! Legyen mindig azonos időben az „ebédszünet”, és egyéb olyan szokásokhoz is ragaszkodjatok, amelyek a rendes iskolába járás idején fennállnak.
3. Alakítsatok ki stratégiát
Sok iskolának és tanárnak nehézkesen megy a virtuális tanítás, és hiába az igyekezet, akadozva halad a dolog. Éles szemű gyermekeink ezt kiszúrják, és hamar ítélkeznek. Ha szerintük nem tanítják őket jól, nem is igyekeznek annyira. Ez aztán kihat az egész tanévre. Ne hagyjuk, beszéljünk a gyerekkel! Kérjük ki a véleményét, hallgassuk meg, és emlékeztessük őt arra, hogy mindenkinek nehéz, a tanároknak is. A zoom-fáradtság létező jelenség. A hosszas virtuális interakció mindenkinek kimerítő, mindenkit ingerlékenyebbé tesz – pláne ennyi idő után!
Másrészt viszont a virtuális tanulásnak megvannak az előnyei is. Új érdekességekre bukkanhat a gyerek, és új tanulási stratégiákat alakíthat ki.
Az is kellemes, hogy a saját tempója szerint haladhat, az osztálytársai nem vonják el a figyelmét, és kevesebb a torzsalkodás. Fontos, hogy meghallgassuk és megértsük a nehézségeit, de vegye észre a gyerek azt is, ami jól sikerül, ami most megy jobban.
4. Segítsd abban, hogy betartsa a napirendet
Mivel nincs jelen a tanár, aki ellenőrizné, hogy leírta-e a gyerek, mi a házi feladat, a gyerek rászorulhat a segítségedre, hogy a rendszer ne vesszen ki az életéből. Ha csemetéd az a fajta, aki korábbi életében mindent csak úgy lazán bedobált a táskájába, amely elnyelt mindent, mindennap kérd meg, hogy számoljon be az aznapi munkájáról.

Beszélgessetek a leckéiről, a dolgozatairól, tervezzétek el az elvégzendő feladatokat.
Még ha nem is kell másnapra bepakolni, akkor is ellenőrizd a tolltartóját, hogy benne vannak-e a megfelelő tollak, ceruzák, van-e ceruzahegyező, radír. Így nincs akadálya annak, hogy otthon is rendesen tudjon tanulni.
5. Tartson a gyerek gyakran szünetet
Ha a gyerek naphosszat a számítógépen lóg, a testének és a lelkének is szüksége van a gyakori szünetekre, amikor kimozogja magát, hogy azután újult erővel folytathassa a tanulást.
Az ilyen szünetekbe belefér a móka, kacagás, az is üdít, pihentet.
A nevetés megváltoztatja a test kémiáját azáltal, hogy csökkenti a stresszhormonok mennyiségét. Ez segít az ellazulásban, így könnyebben fogadja be a gyerek a tanulnivalókat. Biztasd csak, hadd bolondozzon. Ha téged is megnevettet, annál jobb.
5+1 Ne feledd, hogy sorstársak vagyunk
A gyerekek életkorukhoz mérten megértik, hogy koronavírus-járvány van, és a velejáró egészségügyi kockázatokat is felfogják. Országszerte, világszerte megszakadt az iskolalátogatás folyamata. A gyerekek új, izgalmas módon szerzik meg a tudást, és ők is kiveszik a részüket a pandémia elleni védekezésből. A virtuális tanulással a gyerekek is segítenek abban, hogy vigyázzunk egymásra.
Gyermekeink jóra törekszenek, és jó érzéssel tölti el őket, ha másokon segítenek.
Értesd hát meg vele, hogy a járvány terjedését lassítja, ha otthon tanul egyedül, nem pedig csoportosan az iskolában.
Ha pedig tanársztrájk indokolja az otthonmaradást, beszéljétek meg, miért fontos az, hogy megbecsült tanárok nélkül nincsen jó iskola!
Címoldali kép: 123RF