A „büntetés” és a „fegyelmezés” szót gyakran összekeverjük, amikor arra az eljárásra alkalmazzuk, amivel helyre akarjuk tenni a rosszalkodó gyereket. Valójában két, merőben különböző fogalomról van szó. Joanna Eng írása.
„Kettes lett a matek dolgozatod, ezért most nem kapsz fagyit.” A legszigorúbb szülő is be kell lássa, logikailag nehezen értelmezhető egy ilyen kijelentés. Jóval több értelme van a következő érvelésnek: „az utóbbi időben a sport miatt elhanyagoltad a tanulást; most a délutáni edzés helyett inkább tanulj a holnapi javító dolgozatra”.
A fegyelmezés arra készteti a gyereket, hogy hosszú távon változtassa meg a viselkedését azzal, hogy megérteti vele a cselekedetei és azok (veszélyes vagy káros) kimenetele közötti összefüggést.
A büntetés ezzel szemben csak az adott pillanatban tanúsított magatartására vonatkozik, amely romboló hatással lehet a szülő-gyerek kapcsolatra és a gyerek önbecsülésére is. Érdemes inkább a belátására hagyatkozni (ahogyan erről ebben a cikkünkben is írtunk – a szerk.).
Miben tér el egymástól a büntetés és a fegyelmezés fogalma?
Büntetés
– Gyakran a félelemre vagy a szégyenre támaszkodik, hogy engedelmességre bírja a gyereket.
– A következménynek semmi köze ahhoz a viselkedéshez, cselekedethez, amit a gyerekkel abba akarunk hagyatni.
– A gyerekét irányító szülőre összpontosít.
Fegyelmezés
– Arra tanítja a gyereket, hogy legközelebb jobb döntéseket hozzon.
– Biztosítja a gyereket a szülői szeretetről akkor is, ha hibát követett el.
– A gyerekre összpontosít, hogy ő irányítsa a saját viselkedését.
A fegyelmezés arra való, hogy a gyerek valódi megoldásokat találjon a problémáira. Arra készteti, hogy javítani akarjon a viselkedésén, tudván, hogy számíthat a támogatásodra. Ez szolgálja a gyerek érzelmi egészségét ‒ és a tiedét is!
Tegyük fel például, hogy Nora és David összekülönbözik egy kártyajátékon, és a veszekedés ordibálássá fajul. Mondhatod nekik ezt: „Azonnal hagyjátok abba! Ma este nincs filmnézés!”
Ez a büntetés. A gyerekek ennek hatására valószínűleg rögtön abbahagyják a veszekedést, de nem tanulják meg, hogyan kezeljék a legközelebb felmerülő konfliktust.
Sőt, talán felgyűlik bennük a szemrehányás vagy a harag, mivel a következményt önkényesnek és igazságtalannak tartják, aminek semmi köze sincs a viselkedésükhöz.
Ha büntetés helyett fegyelmezést alkalmazol, akkor ezt mondod: „Akkor most kérem a kártyákat, ne játsszon egyikőtök se. Vegyetek mély lélegzetet. Nora, magyarázd meg Davidnak a saját szemszögedből, hogy téged mi borított ki, azután te következel, David, hogy elmondd, te hogy láttad a dolgot.”
Ezúttal logikusan reagáltál a viselkedésükre azzal, hogy elvetted a kártyákat, és leállítottad a csetepatét, ráadásul megoldást is kínáltál a gyerekeknek arra, hogy a jövőben hogyan kezeljék a konfliktusokat.
Mit mondj és mit ne mondj?
Miképpen reagálj a gyerek viselkedési problémáira tiszteletteljes fegyelmezéssel ahelyett, hogy büntetéssel torolnád meg a helytelenkedését? Felsorolunk néhány példát a különböző helyzetekben alkalmazható célravezető megoldásokra. Igen, a gyerek tanuljon meg rendesen viselkedni, de ez legyen a ti közös ügyetek.
Ehelyett… | Ezt mondd: |
„Ne dobáld az ételt! Ezért most nem kapsz süteményt.” | „Látom, rengeteg az energiád! Viszont fel kell szedned mindent a földről, mielőtt hozzálátnánk a süteményhez.” |
„Mars a szobátokba mindketten! Ott maradtok vacsoráig! Nem tűröm tovább ezt a marakodást!” | „Ennél biztosan tudunk jobb megoldást. Beszéljük meg most, vagy kell öt perc arra, hogy megnyugodjatok? Én mindenesetre felteszem ide a játékot, hogy biztonságban legyen.” |
„Ha még egyszer lerúgod a paplant, nem hagyom itt a macidat éjszakára!” | „Megértem, hogy szeretnél még játszani, de ideje már lepihenni. Gondolj valami kellemes, megnyugtató dologra, amiről elálmodozhatsz, én meg őrzöm az álmodat.” |
„Mivel megint nem jöttél haza időben, neked kell elvégezned a bátyád házimunkáját is egész héten!” | „Mivel úgy döntöttél, hogy nem tartod be a szabályokat, nem mehetsz el holnap sehová. Honnan tudjuk, hogy ezentúl időben érsz haza? Ezen gondolkodjunk el, és beszéljük meg vacsora után.” |
„Ne kiabálj velem! Ezért ma nincs gépezés!” | „Kérlek, beszélj velem halkabban. Végy egy mély lélegzetet, aztán fogj bele újra!” |
„Ha nem kapcsolod ki azonnal azt a játékot, megváltoztatom az iPad jelszavát!” | „Adok egy percet, hogy elmentsd a játékodat és eltedd az iPadet. Ez már a holnapi képrernyőidőd rovására mehet. Bizonyítsd be, hogy abba bírod hagyni, amikor kell.” |
A hosszú távon is hasznos intelmeknek megvan az az előnyük is, hogy nem olyan hangulatrombolók, mint egy odavetett, elhamarkodott szidalom, és pláne nem engedi, hogy elmérgesedjen a helyzet.
(NR fordítása)
Címoldali kép: https://parents-together.org/