Rovatok

Öt tanács a gyermekkori elhízás megfékezésére

Sok szülő aggódik a gyermeke súlya miatt – vagy azért, mert ő maga vesz észre hirtelen változást, vagy az orvos teszi szóvá egy vizsgálat alkalmával. Sokszor nincs különösebb ok az aggodalomra, de az is érthető, ha a szülő ebből mégis gondot csinál magának. A Psychology Today című folyóirat közlése szerint „az amerikai iskoláskorú gyerekek egyötöde elhízott, ami háromszorosa az 1970-ben mért adatnak”. Robyn Welling írása.

A New York Timesnak nemrég szakértők nyilatkoztak ebben az igen kényes témában: tanácsaik azok számára is hasznosak lehetnek, akiknek nincsen túlsúllyal küzdő gyerekük.

Mindenekelőtt tartsuk szem előtt, hogy a szülő fő feladata étkezések alkalmával az, hogy elősegítse gyermeke egészséges viszonyát az ételhez: ne stresszeljen minden falatnál, ami a szájába kerül (vagy amit alkalmasint nem hajlandó bekapni). Aki a következő kulcskérdésekre igennel válaszol a gyerekével kapcsolatban, az jó nyomon jár:

– Többféle egészséges ételt eszik?

– Tudja, mikor lakott jól?

– Elég mozgékony életet él?

– Egyenletes ütemet mutat a növekedési diagram a háziorvosi vizsgálatok során? 

(Ez utóbbinál az a kérdés, hogy a gyerek testsúlya, illetve testhossza megmarad-e a percentilis ábrán a 10-es és a 90-es érték között. Keira Oseroff atlantai pszichoterapeuta és evészavar-specialista szerint minden gyermek esetében – akár a grafikon tetején, akár az alján vagy éppen a közepén helyezkedik el – az egyenletes növekedés jelzi, hogy testtípusának megfelelően, helyes ütemben fejlődik.)

Ha hirtelen változást tapasztalunk ezeken a területeken, nem kell feltétlenül félrevernünk a harangokat. Egy sor életmódbeli változás (alvási szokások, aktivitási szint) befolyásolhatja a súlyingadozásokat. Az a legjobb, ha beszélünk az orvossal.

A gyermek 6 éves korában az orvos megméri a BMI-jét, vagyis a testtömeg-indexét. Ez az egyik első jelzése annak, hogy a gyerek sovány vagy éppen túlsúlyos-e. Amikor a vizsgálat után az orvossal beszélünk, inkább a tendenciára figyeljünk, ne a vizsgálat számszerű eredményére. Számos egészségügyi szakember szerint „a BMI önkényes és pontatlan számításon” alapul, amelyet sokat vitattak a Weight Watchers (súlyfigyelők) elnevezésű új, gyermekek számára készült fogyókúrás app alkalmazásával kapcsolatban.

Ne feledjük, hogy a túlsúly nem feltétlenül kóros, a genetika is szerepet játszhat benne. Ha a szülő a gyermekorvossal együtt mégis aggasztónak látja a gyerek súlyát, néhány egyszerű dolgot maga is megtehet.

Legyenek kéznél egészséges ételek bő választékban

Főleg uzsonnaidőben, amikor sok szülő hajlamos a kihágásra. A gyümölcsök, sajtok, teljes kiőrlésű snackek tökéletesen kordában tartják az éhséget.

Ne avatkozz bele a dolgába!

Te arról gondoskodj, hogy legyen mit ennie, és legyen pozitív kapcsolata az ennivalóval, az viszont a gyereked feladata, hogy eldöntse, mennyit eszik. Ha abba is beleszólsz, hogy többet vagy kevesebbet egyen, az hatalmi harcokhoz és válogatóssághoz vezethet.

Alkalmazd a „közlekedési lámpa”-módszert

Az ételek osztályozásával tanítsd meg a gyereket a helyes táplálkozásra. Erre van egy egyszerű, könnyen megjegyezhető módszer: az ételeket a közlekedési lámpa színeivel osztályozzuk.

piros: havonta csak párszor eheti

sárga: heti 1-2 alkalommal fogyaszthatja

zöld: akár mindennap ehet belőle

Kutatások bizonyítják, hogy a gyerek az ilyen színkódok segítségével egészséges döntést fog hozni.

© Shutterstock
Legyen elsőbbsége a testmozgásnak!

Mindegy, hogy mit szeret a gyereked, csak mozogjon.

A játszóterek, sportpályák gyakran zsúfoltak, a gyerekeknek sokat kell ácsorogniuk, amíg várnak a sorukra. Tegyük lehetővé, hogy a gyerek az udvaron focizhasson, szervezzünk nagy kerékpártúrákat vagy gyalogos kirándulásokat. Annak a gyereknek, akinek kiskorától fogva az a természetes, hogy ilyen programokon vesz részt, nagy eséllyel egész életére szokásává válik a fizikai aktivitás. Ráadásul mindeközben a szülő is mozog, és a szülő-gyerek kapcsolat is erősödik.

Légy könnyed!

Ha túlzottan aggodalmaskodsz (a gyerek súlya vagy általában az étel miatt), az átragadhat a gyerekedre, ami csak megnehezíti, hogy egészséges szokásokra neveld. A gyerek legfőbb szerepmodellje a szülő, így bizonyosan észreveszi, hogyan beszélünk az ételről, és hogyan eszünk.

Bármit is teszünk, próbáljunk kevésbé fókuszálni az egyes étkezésekre, és inkább abban segítsük a gyerekünket, hogy egészséges viszonyt alakítson ki az ételekkel. Így tanulja meg szülő nélkül szabályozni az éhségét, ami egész életére nézve igen hasznos képesség.

(NR fordítása)

Címoldali kép: https://parents-together.org/